De dames van disruptie

Interview ManagementScope – door Marike van Zanten, 6 juli 2015

 

Bedrijven weten dat ze met technologische disruptie te maken krijgen, dat ontwikkelingen razendsnel gaan en dat concurrentie uit onverwachte hoek komt. Ze moeten zoveel mogelijk antennes hebben uitstaan en dat maakt diversiteit onontbeerlijk.

Aan tafel zitten vier vrouwen met drie nationaliteiten, verschillend in achtergrond, opleiding, temperament, cultuur en discipline. Samen belichamen ze de diversiteit in brede zin die ze graag weerspiegeld zouden zien in de top van Nederlandse bedrijven.

Gespreksleider Carol Velthuis geeft als principal van strategieconsultant A.T. Kearney strategisch advies aan grote ondernemingen. Karin Bergstein is lid van de raad van bestuur van verzekeraar ASRBercan Günel, Turkse van origine, is oprichter van NGL International, bureau voor executive search & leadership development en van Woman Capital, een bureau dat zich richt op meer vrouwen aan de top. Française Corinne Vigreux tot slot is medeoprichter van TomTom en directeur van de consumentendivisie.

Naast hun inspanningen voor meer diversiteit in bestuur, branche en bedrijfsleven, delen ze een passie voor innovatie. Velthuis scheef het boek Zomerspelers over de lessen van langdurig succesvolle bedrijven, Bergstein staat met de verzekeringssector aan de vooravond van disruptieve innovatie, Vigreux ondervond die ontwrichting aan den lijve – ze zag TomToms voorsprong op het gebied van navigatieapparatuur ingehaald worden door concurrenten als Apple en Google en reageerde met de ontwikkeling van sporthorloges en actiecamera’s. Günel staat voor de opgave om talent te zoeken dat leiding kan geven aan al deze uitdagingen op het gebied van innovatie. Samen verkennen ze het thema welke rol vrouwen en diversiteit in brede zin kunnen spelen in een wereld die zich kenmerkt door exponentiële technologishe verandering, die inmiddels alle sectoren raakt.

 

Lees het volledige artikel op managementscope.nl